onsdag 8 januari 2014

Umara - No bullshit, just sports.

Det här inlägget blir en liten introduktion till Umara, ett företag som jag är väldigt stolt över att få vara del av. Men oroa dig inte, den här bloggen kommer inte besudlas med en massa reklaminlägg framöver. Jag vill bara passa på att berätta berättelsen bakom Umara samt hur vår filosofi ser ut.

www.umarasports.com

Hur allting började

Det var någon gång på våren förra året när min gode vän och före detta klasskompis på biomedicinprogrammet, Simon Gustavsson, ringde upp mig och sa att vi var tvungna att ses. Av den lyster som hans röst förmedlade så förstod jag var något riktigt stort som han var tvungen att berätta för mig, men han ville inte säga vad det var via telefon. "Visst!" sa jag utan att ha den blankaste aningen om vad det gällde

Någon dag senare träffades vi och Simon kunde äntligen få berätta...
Om jag minns rätt så började allt med att Simon tränade/coachade en del av cyklisterna på CK Bure i Halmstad. Där fick han frågor om vilka kosttillskott som skulle vara bra att ta för cyklisterna. När han då skulle förklara vad som var bra och vad som inte var att ha så blev han ganska så snabbt avbruten med en fråga i stil med "Men hur är det med de PWO'erna och sportdryckerna som finns nu då?".

I ett försök att förklara allting så att gemene cyklist utan kandidatexamen i biomedicin skulle förstå så menade han att det visserligen finns PWO'er men att många innehåller en massa skumma ingredienser som kan vara vanskliga att ta som tävlande atlet, samtidigt som de innehåller för lite av de ingredienserna som verkligen har mycket forskning bakom sig.

När det gäller sportdrycker så är det även där väldigt få som faktiskt innehåller den fördelningen av ingredienser som har visat sig vara bäst i vetenskapliga studier. Istället har vi tillverkare som skryter om att deras kolhydrater lämnar magsäcken snabbare än andra, när det i slutändan inte ens är det som är den begränsande faktorn för hur mycket kolhydrater som kan nå ut i blodet inom en given tidsram.

Slutligen fick Simon frågan "Skulle du kunna göra det bättre själv då?". Efter en kort tankepaus så var hans svar: "Ja, faktiskt.". Efter detta var tanken egentligen bara att köpa in ingredienserna och börja mixa ihop lite grejer till cyklisterna.

Simon till vänster och Vanja till höger. En ganska gammal bild men något
som är gemensamt för alla i Umara är att vi ungefär ser ut som vi gjorde för fem år sen.
Jag antar att det var här någonstans som Simons barndomsvän Vanja Jailovic kom in i bilden. Där har vi en kille som ALLTID siktar högt!
De som inte känner till Vanja och den drivkraften som han besitter skulle kanske mena att han lider av vanföreställningar och saknar verklighetsuppfattning. Jag är övertygad om att det här projektet på långa vägar inte hade kunnat bli så stort utan honom.

Christian, stilig som vanligt

Rätt vad det var så kom även Christian Erlandsson, killen med kollen på ekonomin, in i gänget. Killarna började ragga investerare och några månader senare var Umara AB ett faktum!

Det var även nånstans där som Simon drog in mig och Tommy Ivarsson i det hela också, och Team MST var åter förenat i ett större projekt! Det var vi som skulle stå för forskningen bakom produkterna.

Vad som följde nu var långa uppesittarnätter där jag grottade ner mig i forskningen kring en ingrediens efter den andra, för att undersöka vilka av dem som skulle få platsa i Umaras produkter.

Team MST i Val d'Isere för två år sen. Simon till vänster, jag i mitten och Tommy till höger.


Umara är inte "ännu ett kosttillskottsföretag"

Om du har orkat läsa hela vägen ner hit så kanske du tänker "Varför en till kosttillskottstillverkare?" Det var i princip min tanke med, fram tills jag fick Umaras filosofi förklarad för mig.

Produkterna skulle bara innehålla ingredienser som har ett starkt forskningsstöd bakom sig och att dessa ingredienser skulle finnas i de mängderna som faktiskt hade undersökts. Är du inte så insatt i kosttillskottsforskningen så anar du inte hur många PWO-produkter som skyltar med att de har en massa häftiga ingredienser men att mängden av dessa bara motsvarar en bråkdel av det som har används i den forskning som har visat att ingrediensen ger effekt.

Tanken med Umaras produkter är att vi alltid ska kunna besvara frågorna "Varför har ni med det där?" och "Varför har ni med just så mycket av det där?" med slagkraftig forskning. Alla ingredienser där vi inte kände att vi kunde besvara någon av dessa frågor med bra forskning fick utebli.

Därför innehåller produkterna varken några skumma narkotikaliknande ingredienser eller en massa vitaminer som du endast har visat sig ha effekt om du lider av en brist av dessa. Vi har dessutom valt att inte tillsätta några ingredienser som främst ska fungera som kortisolhämmare eller som antioxidanter. På senare tid har nämligen allt mer forskning pekat åt att den typen av ingredienser kan hämma träningsadaptionerna.
Istället så innehåller våra produkter endast ingredienser som har visat sig öka prestationen i upprepade kontrollerade studier.

Vill du ha mer information om våra produkter så är du välkommen att titta in på vår hemsida. Passa även på att gilla oss på facebook!

Annars så är du välkommen att följa mig på Twitter eller gå med i vår facebookgrupp MST-Mythbusters! Mer samlad kompetens inom kost, träning och hälsa hittar du ingen annanstans på svenska facebooksidor. 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar