söndag 5 januari 2014

Hur ditt kostschema kan förvandla dina vänner till sabotörer - och varför det inte behöver ske


Allt fler kostscheman och online-PT efterfrågas på nätet såhär i början på det nya året och utbudet ökar i samma takt. Samtidigt som det glädjer mig att se att allt fler inser att de behöver hjälp med kost och träning så har det även fått mig att reflektera min inställning till min verksamhet lite.

Christian Bale gick först ner 27kg för rollen i The Machinist
och därefter upp runt 40kg för rollen i Batman Begins.
Viktuppgången skedde på knappt ett HALVÅR!
När jag började leka med tanken om att bli PT för snart sju år sen så tyckte jag att det var häftigt med stora kroppstransformationer på kort tid. Jag tyckte det var coolt med hollywood-kändisar som var tvungna att vara benrangel i en film för att ett år senare vara muskulösa superhjältar. Känslan jag
eftersträvade var den samma som när jag byggde Lego som liten. Att med en och samma människokropp bygga helt olika fysiker.

På senare tid har den synen dock ändrats lite. Det har praktiskt taget gått från Lego till Inception. Att bara bygga något blev plötsligt inte lika intressant längre, mest för att jag tyckte att det var för simpelt och därför inte särskilt utmanande rent intellektuellt. Men även för att det ofta inte är hållbart i längden.

Lego-metaforen passar faktiskt ganska bra här. Låt oss säga att jag hjälper dig att bygga en stad så att jag bygger hälften (i det här fallet gör upp ett strikt kostschema och träningsprogram med enkla maskinövningar) så kommer vi bli klara väldigt snabbt, så länge som du bygger din del av staden. När vi sedan har byggt klart och dina småsyskon eller husdjur kommer och plockar bort bitar av lego-staden så kommer du endast känna till hur du kan återuppbygga den delen som du själv byggde. Därmed blir hela bygget väldigt sårbart så fort jag lämnar bilden.

Om jag istället för att "hjälpa till" att bygga lego-staden "planterar" ritningarna* av staden i din hjärna och låter dig bygga staden själv, så kommer det visserligen ta längre tid att bygga den, men du kommer vara mycket bättre på att underhålla den vid eventuellt slitage.
*Ritningarna skulle i det här fallet vara att få dig att uppskatta träningen som en del av din vardag, hur du utför de roligaste och mest givande övningarna samt hur du ska RESONERA kring kost och målsättningar.


Många av de kostscheman som efterfrågas och erbjuds ute på nätet är just sådana som ska ge stora resultat på kort tid. Och det är just problemen som den typen av kostscheman kan resultera i som jag tänkte gå in på i det här inlägget.


Din vänner gillar inte att du blir "bättre" än dem

I mitt inlägg om "7 grundpelare för en hållbar diet" så var en av grundpelarna att du bord undvika/ignorera "sabotörer". Om jag ska sammanfatta den punkten med hur jag resonera nu så låter det ungefär som följande: Dina vänner, med vilka du delar din nuvarande livsstil, är rädda för att din nya livsstil kommer ändra dina värderingar. Att era åsikter om frågor som ni tidigare har varit överens om kommer skiljas allt mer. Och att dessa skillnader kommer sprida sig ner till frågor som kanske ligger till botten av er vänskap.

När de inser detta och värderar den vänskap ni har högt så kommer de ställas inför två olika valalternativ:
1. De själva ändrar sig i samma mån som du gör, eller
2. De försöker dra ner dig till deras nivå igen, genom att just att, medvetet eller undermedvetet, sabotera din livsstil.

I det nämnda inlägget lägger jag fram några exempel på hur detta kan se ut. När jag skrev inlägget för snart två år sen så var min inställning också att omgivningens kommentarer främst grundade sig i avund och lathet, och när det gäller de som inte står dig särskilt nära så gäller det nog fortfarande. Däremot är jag numera ganska övertygad om att agerandet hos dina nära vänner snarare grundar sig i rädslan att förlora dig.

Edit: Efter att jag redan hade skrivit klart det här inlägget så fick jag syn på den här texten. Den handlar om en tjej som beskriver hur hon medvetet saboterade sin pojkväns viktminskningsförsök för att hon själv inte "kunde" gå ner i vikt. Därför var hon rädd att han skulle bli för attraktiv för andra om han kom i form så hon började laga extra mycket kaloririk mat och köpte hem skräpmat som hon visste att han inte kunde motstå. Efter några veckor gav han upp med projektet...

Det där är helt sjukt och jag hoppas verkligen att den här typen av planerad sabotage hör till ovanligheterna, men samtidigt är det bra att ha ögonen öppna för det och veta att det faktiskt händer.


Skapa inte dina egna sabotörer

Om du har en sund livsstil eller går på en strikt diet inför en tävling så håller jag fortfarande fast vid att du bör ignorera dina sabotörer i och köra ditt race. Det jag däremot vill upplysa om i det här inlägget är följande: Skapa inte några sabotörer i onödan!

Inget fel med kyckling och broccoli,
men man behöver inte äta det 3 gånger
om dagen, 5 dagar i veckan.
Det är i de där superrestriktiva och tråkiga "fitness/byggar-kostscheman", utan minsta spelutrymme
för spontanitet, som jag ser den stora boven. De som bygger på att du äter 6-7 matlådor med kyckling och broccoli eller tonfisk och bladspenat dag in och dag ut, och sen kanske har en "ätardag"** i veckan där du får äta vad och hur mycket du vill. Det är den typen av upplägg som resulterar i att en individ sitter med matlåda när alla andra äter hämtmat från kinarestaurangen eller inte längre kan vara med och dricka öl när vännerna fyller år.
** Renodlade ätardagar i den stilen är bland det sämsta du kan göra, men det är ett helt annat inlägg det där.

Kom ihåg att jag INTE pratar om tävlande atleter*** här, utan om de killar och tjejer som utgör den största andelen av gymmedlemmarna. Jag pratar om killar och tjejer som vill komma i form för att se snygga ut på stranden, komma in i ett par tighta jeans eller kunna imponera på det motsatta könet lite mer muskler på de rätt ställena. Eller kvinnor och män som vill ha tillbaka kroppen de hade på vigselfotona, som vill kunna leka med sina barn utan besvär och som vill kunna ta trappan upp till fjärde våning utan att bli andfådda.
*** Jag tycker i och för sig att många tävlande atleter skulle klara sig jättefint med mindre extrema upplägg.

När den typen av individer får ett tätt reglerat kostschema så kommer ett av följande scenarion hända: 1. Individen känner något i stil med "Är det här vad som krävs för att komma i form?! Nä, då kan jag lika gärna ge upp direkt!"
2. Individen håller sig till upplägget och får grymma resultat! MEN samtidigt kommer den leva i tron om att den måste hålla sig till den extrema dieten för att kunna hålla den formen. Även om respektive individ kanske själv inte tycker att dieten är jobbig så är det ofta de typen av individer som fortsätter sprida tron om att detta är den enda vägen till en bra fysik och följaktligen drar med sig fler ner i träsket.


Varför utesluta en massa ur dieten om det inte behövs?

När jag vill hjälpa människor till ett friskare liv eller "se bra ut naken" så vill jag inte byta ut eventuella metabola problem mot en sjuklig fixering i kost och träning. I de ovannämnda scenarion däremot så kommer individen antingen gå tillbaka till sin gamla ohälsosamma livsstil eller helt enkelt bara byta ut den mot en något mindre ohälsosam sådan.

I mina ögon är detta fullständigt onödigt, eftersom du kan komma i riktigt bra form utan att behöva äta 100% perfekt HELA tiden. Du kan äta pizza till och från och även festa till det med vännerna utan att det kommer ge någon nämnvärd negativ effekt på din fysik.

Jag skulle till och med gå så långt och säga att det rent ut är kontraproduktivt att försöka vara 100% perfekt. Och det finns forskning som stödjer det påståendet. Jag skrev om det i mitt inlägg "Förbjuden frukt smakar bäst!"

Richard hade inget kostschema att följa, utan han följde bara riktlinjer för kaloriintag, makronutrientfördelning och timing av maten. VAD han åt kunde han välja helt själv, även om han fick lite tips. Var det stressigt med skolan vissa veckor
så kunde det bli 2-3 pizzor i veckan under dieten.
Nu försöker jag säga att pizza och alkohol på något sätt skulle vara några supervärdefulla aspekter som du med all din kraft måste bevara i ditt liv. Nej, jag valde dessa exempel för att de ofta kan vara del av sociala sammankomster. När det gäller alkohol en så kan det ofta leda till att individen undviker många av dessa sociala sammankomster hel då den inte tycker det är roligt att vara den nyktra i gänget heller.

Så om dessa åtgärder inte är nödvändiga för att uppnå en snygg fysik, varför ska du då låta det skapa en klyfta mellan dig och dina vänner?


Ha kontroll över din kost, men låt inte kosten få kontrollera dig

Har du en sund inställning till din kost, där du har koll på ditt ungefärliga kaloriintag och du mestadels äter hemmalagad mat som är tillagad på bra råvaror, så kommer du allt eftersom nå dina mål på ett smärtfritt sätt. Samtidigt kommer du kunna unna dig något när du ska umgås med dina vänner, helt utan att ha dåligt samvete.

Ett bra tips är att använda sig av 80/20-regeln. Om du i slutet av veckan tänker tillbaka på din kosthållning och minst 80% av dina måltider var enligt planerna så kan du vara nöjd. Ser ration sämre ut så kan du behöva se över hur du kan undvika lite mer av frestelserna.

Kolla gärna in mitt inlägg om "Bättre att träna lite än att inte träna alls - Framförallt för psyket" för några konkreta exempel på hur du kan etablera hållbara förändringar i din kost. Eller ta en titt på "7 grundpelare för en hållbar diet". Jag har visserligen ändrat min åsikt om några detaljer men det stämmer fortfarande ganska bra med min filosofi i det stora hela.

Har du några bra tips på hur du får din diet att hålla i det långa loppet? Dela då gärna med dig av det i kommentarsfältet nedan!

Följ mig på Twitter eller gå med i vår facebookgrupp MST-Mythbusters! Mer samlad kompetens inom kost, träning och hälsa hittar du ingen annanstans på svenska facebooksidor. 

10 kommentarer:

  1. Väldigt bra och vettigt skrivit! :D

    SvaraRadera
  2. Bra skrivet! Gillar din Lego-/Inception-liknelse.

    SvaraRadera
  3. Klokt i grunden, men hur många kvinnliga klienter 40+ har du haft?
    Känns som att dessa råd bäst passar dem som har en tacksam ämnesomsättning men dålig disciplin...eller?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag skulle säga att kanske 35-40% av mina klienter hamnar i den kategorin.
      Hur menar du då? Jag angav inte ens några nämnvärda riktlinjer kring hur kosten ska se ut, hur kan du då göra antaganden om ämnesomsättningen hos populationen som det här skulle rikta sig till?

      Något som jag däremot har märkt hos en del av mina klienter, framförallt den äldre generationen, att många av dem i det stora hela kan äta en ganska bra kost men i slutändan misslyckas för att partnern köper hem en massa skit.
      En hållbar diet får inte förlita sig på viljestyrka. Du skulle inte sätta en drogmissbrukare i ett hus där den har fri tillgång till droger dygnet runt och sedan säga att den har "dålig disciplin" om den inte kan hålla sig ifrån drogerna.

      Och ifall det inte framgick tydligt så var Rikard bara ett exempel. Är du äldre och har en stillasittande vardag så kommer du givetvis inte komma undan med att äta 2-3 pizzor i veckan. Men att äta en pizza varje andra eller tredje vecka skulle inte skada dig heller. Däremot wienerbrödet på kafferasterna, juice till måltiderna och "barnens" godis framför tv'n på kvällarna kan vara några av de största bovarna hos den äldre generationen.

      Radera
    2. Jag håller på med ett litet hobbyprojekt jag har valt att kalla WinnerLifeStyle - det handlar egentligen om att hitta sina bästa förutsättningar för att leva sitt liv på bästa sätt utifrån det liv som man önskar leva. Var ditt bästa själv, så att säga. Och ditt inlägg beskriver egentligen detta. Hur kan små enkla förändringar i vardagen ge största möjliga effekt i slutändan.

      Radera
  4. Jag håller med i allt som står ovan men vill dela med mig utav ett problem som händer mig väldigt ofta. Det är att dom är 20% du beskriver ovan förstör så mycket för psyket och motivationen. Efter att jag ätit perfekt i 10-15 dagar och råkar få i mig en pizza så händer det allt för ofta att ALLT raseras. Jag känner ett misslyckande och helt plöstligt sitter man där hemma med dubbla ben n jerrys och ett kilo lösvikt.

    Håller jag däremot min strikta tänkta kosthållning så brukar det oftast gå bättre. Jag skriver oftast för jag sitter här totalt ur form sedan 3 år tillbaka trots ständiga försök att återfå formen så jag är medveten om att jag gör något ordentligt fel som alltid faller tillbaka in i fel mönster och överäter.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Gustaf!

      Det du beskriver är precis vad jag vill att man ska undvika. Du skrev nämligen att du "råkade" få i dig en pizza. Fram tills dess hade du ätit "perfekt" i två veckor, antagligen just för att du STRÄVADE efter att vara perfekt.

      När du gör detta så kommer varje snedsteg vara en katastrof som sätter stopp för hela din diet. Om du däremot från första början går in med inställningen att INTE vara perfekt så kommer du inte se den där pizzan som ett misstag. Och gör du inte det så kommer det inte dra ner dig i ett hål heller. Som Jokern i The Dark Knight säger "Nobody panics when things are going 'according to plan' "

      Så planen är att vara medveten om ens mänsklighet och planera in att man inte kommer vara perfekt. Har du inte läst mitt inlägg om "Förbjuden frukt smakar bäst!" än så råder jag dig verkligen ta dig en titt på det för där förklarar jag just det här.
      http://smartavagen.blogspot.se/2012/12/forbjuden-frukt-smakar-bast.html

      Radera
    2. Jag läste både mitt och ditt svar ett par gånger innan jag valde att svara. Jag tänkte hela tiden försvara mig och säga " nej det är inte alls så " och försöka ursäkta mig med att "det är svårt att få fram vad jag menar i text."

      Men tillslut så inser jag att det är en del av problemet. Säkerligen en väldigt stor del av problemet tillsammans med att jag har mål som är väldigt svåra att nå.

      Tack för att du tar dig tid att svara så sånna som mig som tror sig är kostexperter och gymgurus kan få upp ögonen på sina egna problem.

      Radera
    3. Jag blir så jävla glad när jag får läsa sånt här! En stor eloge till dig Gustaf. Jag vet hur lätt man hamnar i en försvarsställning av den typen och att det kan vara svårt att faktiskt stanna till och ta in allt som har lagts fram på ett objektivt sätt.

      Just hos "kostexperter" och gymgurus så kan detta ofta vara en ganska sällsynt egenskap, så du ska vara stolt över att du har den!
      Att hela tiden fortsätta ifrågasätta ens egna kunskap lägger grunden för att kontinuerligt kunna utvecklas inom ens profession.

      Radera
  5. Jag ser verkligen fram emot ditt inlägg (och därmed din syn) om renodlade ätardagar!

    SvaraRadera