måndag 21 maj 2012

Proteinfluff!!

De flesta som har styrketränat ett tag och som har deffat några gånger vet nog redan vad fluff är för något. För er andra så kan jag tala om att det är ett av de enklaste och godaste sätten att få en rejäl bukfylla, samtidigt som man får i sig rikligt med protein! Givetvis behöver fluff inte bara vara något som man äter under diet, utan det kan lika gärna vara en riktigt god och mättande dessert efter vilket mål som helst. Men annars så hoppas jag att ni minns mina ord om att "Den bästa dienten är den man kan hålla sig till!", och det här är verkligen något som gör det enkelt att hålla sig till en kalorisnål diet. Kolla in mina 7 grundpelare för en hållbar diet, ifall ni inte har gjort det än! Där förklarar jag varför en diet inte får vara uppbyggd av förbud och tråkiga måltider. Men nu kom jag ifrån temat... Fluff var det!

 

Du behöver:

  1. 250g Frysta bär. Vissa funkar bättre än andra. Hallon brukar funka riktigt bra. Jag personligen föredrar att blanda jordgubbar, hallon och blåbär.
  2. 55g Proteinpulver. Främst kasein. Vissa har fått det att funka med endast vassle-pulver med. Jag har på senare tid börjat att blanda kasein och vassle med en 60/40-ratio. Det ger en lagom fast konsistens. Använder man endast kasein så kan det, i mitt tycke, bli lite för torrt och strävt.
  3. 0,5dl mjölk. Det går att göra fluffet utan mjölk med. Experimentera dig fram till den konsistensen du gillar bäst!
  4. En stark elvisp! Gärna 300 Watt eller högre. Jag fick min på till förmånligt pris på Netto.




 Såhär gör du:

    1. Tina bären endast så mycket så att de går att mosa sönder med sked. De ska gärna fortfarande vara kalla och lite isiga.

    De här var nästan lite för tinade.

     

     

     

     

     2. Mosa bären.




     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    3. Häll i proteinpulver och mjölk.

    30g kasein och 24g vassle
    57g mjölk





    Av förklarliga skäl vill du inte börja vispa innan du har
    rört ner pulvret ordentligt.

      4. Rör runt med skeden så att det blir en sammanhängande massa. 










     5. Vispa i 5-10 minuter tills fluffet har svällt upp ordentligt och börjar klättra upp längs visparna.





    Viola! Garnera med banan, oboy, kanel eller vad du nu kan hitta på. Men det är väldigt gott att äta det bara som det är med! Personligen tycker jag att det ofta blir lite godare om man låter det stå i ca. 15min i kylen innan man börjar äta, då blir det lite "saftigare".





      Statsen för fluffet enligt det här receptet är ungefär: 
    314kcal
    50g protein
    30g kolhydrater
    1g fett 

    Smaklig måltid!



    Kolla gärna in Julias blogg för fler goda, proteinrika och glutenfria recept! Där kan ni bl.a. hitta receptet till den här ofantligt populära kladdkakan!




    1 kommentar: