lördag 12 januari 2013

10 praktiska fördelar med periodisk fasta

De fysiologiska fördelarna av periodisk fasta (PF) skrivs det om lite titt som tätt. Vill du läsa mer om fysiologin bakom PF så kan du göra det här eller, om du inte har några problem med att läsa på engelska så kan du kolla in på Leangains. Där hittar du det mesta du behöver veta om PF.

I det här inlägget tänkte jag dock skippa det mesta av forskarsnacket och fokusera på alla de praktiska vardagsfördelarna med PF. Av de som jag känner som håller på med PF, inklusive mig själv, så gör de allra flesta det just på grund av att det är praktiskt och enkelt. Det är alltså inte nödvändigtvis på grund av några eventuella fördelar i fettförbränning eller kroppskomposition som de flesta vänder sig till PF. Istället så är PF ett sätt för människor att kunna äta kakan och ha den kvar.

För att förtydliga så finns det en hel rad med olika PF-metoder i dagens läge. Den här artikeln syftar dock främst på Leangains-metoden där man brukar fasta 16 timmar och sedan äta sina dagliga kalorier inom ett 8-timmarsfönster (14/10 för kvinnor). Hur du förlägger ditt 8 respektive 10-timmarsfönster är helt upp till dig själv. Du vill lägga dit ätfönster så att du helst kan äta vid samma tider alla dagar i veckan. Varför du alltid bör sträva efter att äta på regelbundna tider kan du läsa här. Utöver det så är det fritt att lägga ätfönstret på de tiderna som passar bäst för just din vardag.

De flesta brukar bryta fastan vid lunch för att sedan kunna äta mer mot eftermiddagen. Varför det är den bästa strategin för de absolut flesta kommer du förstå när du har läst igenom hela listan. De flesta av punkterna avser nämligen ett upplägg där fastan bryts kring lunchtid eller senare.

1. Mer tid att sova.

Jag gillar att sova. Dessutom är jag lite mer av en kvällsmänniska och har därför lite svårt att komma igång på morgonen. Varje extra-minut jag får är därför värdefull. Att på morgonen bara behöva borsta tänderna och ta en dusch innan beger sig iväg är ruskigt smidigt.

2. Bättre tandhygien.

Färre måltider = färre syraattacker mot tänderna. Äter du dessutom bara inom ett 8-timmarsfönster så blir det även ett totalt sett kortare tidsfönster då tänderna utsätts för påfrestningar.

3. Bättre produktivitet.

Den här punkten har en fysiologisk aspekt med. På grund av olika hormonella förutsättningar så känner de flesta sig mycket mer skärpta och fokuserade under fastan. Simpelt förklarat så skulle man kunna säga att vi befinner oss i ett skede där vi ska vara alerta för att hitta eller jaga föda. Jag brukar inte riktigt gilla att använda mig av evolutionära förklaringar, då dessa oftast dyker upp i brist på bevis, men jag har svårt att tänka mig att den mänskliga rasen skulle klarat sig såhär långt om vi hade blivit sega och slöa när vi inte har fått i oss någon mat de senaste 15 timmarna. Kroppen funkar snarare tvärt om (iaf vid korttidsfasta). Adrenalin och noradrenalin (stresshormoner) ökar och fettförbränningen ökar som följd av detta, samtidigt vi blir mer alerta.
Dessutom kan man skippa en massa onödiga fikaraster (vilket i många fall ändå bara innebär en massa skräpmat) och ökar därmed produktiviteten ännu mer! "Win win situation" skulle jag säga.

4. Mindre hunger/sug på förmiddagen.

Det här är lite paradoxalt, men många som jag har talat med, vare sig de aktivt följer PF eller bara råkar ha hoppat över frukosten någon gång har upplevt att man i de flesta fallen är mindre hungriga på förmiddagen. Det verkar vara ett ganska vanligt fenomen, och Martin Berkhan försökte för inte allt för länge sen lägga fram en hypotes om vad som kan vara anledningen till det här.

5. Mindre hunger vid diet.

Ja, lustigt nog känner de flesta som testat PF sig mindre hungrigare under fastan. Även detta beror till stor del på olika hormoner. Processerna bakom detta går inte heller så snabbt att förklara.

6. Lättare att räkna kalorier.

Större portioner gör det lättare att räkna kalorier, om du nu vill göra detta. Att använda en hel kvargförpackning till en viss måltid eller maträtt är enklare att beräkna än att tillsätta x antal matskedar kvarg till något. Jag antar att du förstår poängen.

7. Flexibilitet i vardagen, färre matlådor!

Det går hand i hand med den tredje punkten. Ska du iväg på diverse ärenden på förmiddagen och vet att du är hemma lagom tills fastan ska brytas så behöver du inte spendera tid på att planera måltider som ska intas på resande fot. Du behöver alltså inte ta med matlådor eller försöka hitta något vettigt att äta i trakter som du kanske inte känner till.

8. Mer mat vid "sociala måltider".

Du ligger på ett kaloriunderskott men vill gå ut och äta på restaurangen med dina vänner på kvällen. Fördelar du måltiderna över hela dygnet så har du inte mycket flexibilitet på kvällen. Det blir antingen till att beställa kyckling och broccoli för att inte överstiga kaloribudgeten eller så "offrar" man striktheten på dieten för en kväll med vännerna. Fastar du däremot så kan man dra ut på fastan lite till, möjligen äta en hög-protein-måltid (som t.ex. proteinfluff) på eftermiddagen och kan då äta dig ordentligt mätt med vännerna utan att för den delen kompromissa med dieten!

9. Mindre sug vid riskabla situationer.

När du placerar ditt ätfönster på ett sådant sätt att du kan äta din sista måltid ungefär någon timma eller två innan du lägger dig så blir det lättare att undvika godis och annan skräpmat som kan dyka upp på tv-bordet sent på kvällen. Med tanke på att du komprimerar ditt dagsintag av kalorier till just 8 timmar så innebär detta ganska stora måltider. Dessa kommer leda till att du kommer vara relativt mätt under den perioden, vilket gör det svårare att utveckla ett större sug för annat mellan måltiderna.

10. Man får äta stora måltider!

Den här punkten ville jag först inte ha med, eftersom det är väldigt individuellt om huruvida man faktiskt gillar att äta stora måltider eller inte. För de som gör det och som vill hålla koll på vikten så är PF perfekt! För alla andra så kanske det inte passar lika bra.
Pratar vi dock om att "deffa" och vi tar en ganska kort kvinna med en kroppsvikt på 50-60kg som exempel, så kan hennes rekommenderade dagsintag av kalorier kanske hamna på 1500-1800kcal. Fördelar man detta på 6 måltider så är det 250-300kcal/måltid, vilket är fruktansvärt lite, även för en ganska liten kvinna. Komprimerar man detta istället till 3 måltider så blir det ändå 500-600kcal/måltid. Kombinerat med PF så tar man vara på den hungerdämpande effekten på förmiddagen och kan sedan äta ordentliga måltider under resten av dagen!


Har du kanske upplevt några andra praktiska fördelar av periodisk fasta?
Dela då gärna med dig av dina erfarenheter i en kommentar!


Utöver det är du välkommen följa mig på Twitter eller gå med i vår facebookgrupp MST-Mythbusters! Mer samlad kompetens hittar du ingen annanstans på svenska facebooksidor! 

4 kommentarer:

  1. Åh vad jag är sugen på PF.. men vet inte om det skulle funka med mitt skiftarbete som innebär arbetstider som; 07-15, 15-23, 23-07.. det hoppar rätt friskt. Byter ungefär var annan vecka. Tränar också oerhört olika tider varje dag :P Funkar PF då?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Malin: det är nog BARA periodisk fasta som funkar med dina tider. Allt du behöver tänka på är att se till att du 5-7 gånger i veckan har 14-16 timmars uppehåll med maten. Det är frekvensen av ca 15-timmarsuppehåll som ger totaleffekten av PF. Om du sen ibland äter i 6 timmar, 8 timmar eller för den skull 14 timmar för att få ihop schemat och orken gör i stort sett ingenting. Det är antalet 15-timmarsfastor per vecka som är huvudsaken.

      Radera
  2. Riktigt kul att se någon mer än mig som insett att det är bra för tandhygien! Har sagt det men fan ingen som bryr sig om det!

    SvaraRadera
  3. Jag kan säga såhär, att leva med PF har börjat laga min mage. Då jag har fått stressat i mig maten på jobbet, knappt tuggat utan svalt den hel så trasades den sönder helt. Men då jag började med PF (dock med längre fasta under arbetsdagar) har mina tarmar börjat återhämta sig. Det är den största vinsten för mig. Trodde aldrig att jag skulle få min grötälskande sambo att prova men nu har han kört PF i tre månader och är så nöjd det eviga suget i magen är borta, och funderar på varför han inte lyssnat på mig tidigare.

    SvaraRadera