onsdag 30 juli 2014

Crossfit, träningstrenden som världen behövde



Crossfit är awesome!

Crossfit har lyckats att skapa en gemensam fritidsaktivitet för människor i alla åldrar. En motionsform som lägger större fokus på prestation och nöje än hälsa och estetik. Syftet med Crossfit är inte att ”tone’a” kroppen eller förbättra blodvärden. Man tränar för att klara av olika utmaningar. För att kunna prestera! Allt som oftast är en fokus på prestation det bästa som du kan ha om du vill förbättra din hälsa samt förändra din fysik rent visuellt.

Kombinera allt detta med en mäktig marknadsföring och vips så har vi det senaste decenniets största fitnesstrend! Helt plötsligt har det blivit trendigt att vara väldtränad igen, och det gillar jag! Men det jag personligen gillar absolut mest med Crossfit är att det har introducerat massvis med människor till skivstångsträning.

Jag är för lat för att leta upp någon riktigt statistik men jag är säker på att det inte finns någonting annat som har fått så många att börja med skivstångsträning de senaste 30 åren som Crossfit har gjort På senaste SM-veckan i Borås så konstaterade arrangörerna att det för första gången någonsin var fler registrerade kvinnor än män i kraftsporterna styrkelyft och tynglyftning.

”Nya träningstrender är en en anledning bakom tillströmningen. Crossfit, en träningsform som innehåller moment från tyngdlyftning och styrkelyft, har de senaste åren blivit populärt och fungerat som en inkörsport till idrotterna.”  




Crossfit gör dig bra på allt, men…

I motsatsen till de flesta andra sporter där huvudfokus endast ligger på en eller två kategorier av fysiska egenskaper så försöker Crossfit ge alla kategorier samma utrymme. Du tränar snabbhet, kondition, styrka, muskeluthållighet, rörlighet, koordination och säkert en massa annat som jag har glömt bort nu. Under rätt uppsikt är det här den perfekta träningen för gemene svensson!

Ett av problemen som jag har med Crossfit är påståendet att det skulle göra dig bäst inom allt. Det stämmer givetvis inte. Kommer Crossfit hjälpa dig att nå upp till din fulla styrkepotential? Nej. Kommer Crossfit ge dig så mycket muskelmassa som du skulle kunna få? Nej. Kan Crossfit göra dig starkare och mer vältränad än 90% av alla andra ute på gymmen idag? Absolut!

Crossfit gör dig bra på allt, men inte bäst på något. Crossfit, i bemärkelsen av det klassiska upplägget av skills, WOD (workout of the day) och stretching, gör dig inte ens bäst på Crossfit. De bästa atleterna tränar nämligen enligt periodiserade upplägg och utför WOD’s relativt sällan (enligt obekräftade källor).

Med det sagt så finns det givetvis boxar med duktiga coacher som t.ex. Fysiken Crossfit där all träning är periodiserad också. Så utvecklingen går verkligen framåt på det planet.


Sammanhållning

En av Crossfitens stora styrkor är den enorma sammanhållningen som verkar uppstå i boxarna. Passens upplägg skapar nämligen de perfekta förutsättningarna för att svetsa samman en grupp människor. Just nu kommer jag inte på vad själva fenomenet kallas i psykologin. När en grupp gemensamt genomgår en svår och eventuellt smärtsam uppgift så får det gemensamma lidandet en väldigt stark sammansvetsande effekt. Till slut kommer deltagarna inte bara till boxen för träningens skull utan allt mer för själva sammanhållningens skull.

Den här effekten gäller egentligen för praktiskt taget varje lagsport där det finns en bra gruppdynamik. Men med tanke på att man i Crossfiten mer regelbundet pressar sig till sitt max så antar jag att effekten blir ännu starkare där.

Crossfit hjälper alltså att få människor att träna oftare och hårdare. Det är ju bra. Eller? Visserligen kan många av dagens motionärer tjäna på att ta i lite mer när de tränar, men mer är som du vet inte alltid bättre. Där har vi nämligen en av kritik-punkterna mot Crossfit. Den starkt utbredda filosofin om ”no pain no gain” och andra idéer som mer eller mindre uppmanar deltagarna att träna tills de spyr har lett till att annars väldigt sällsynta sjukdomstillstånd som rabdomyolys har dykt upp allt fler gånger i samband med just Crossfit. Med hjälp av gruppens ”stöd” lyckas alltså deltagarna pressa sig så långt att kroppens nedbrytning av muskelprotein förstör njurarna.

Det mest tragiska i det här är just faktumet att man verkligen inte behöver pressa sig så långt för att få bra träningsresultat. Tvärt om, det är snarare kontraproduktivt! Men den största debatten gäller nog ändå skaderisken…  


Skaderisk

      Det här kan nog vara den mest uttjatade rubriken om Crossfit. Alla sporter har en viss skaderisk. I vissa är den högre och i andra är den lägre. I slutändan handlar det om att:

  1. Vara medveten om riskerna som finns.
  2. Avgöra huruvida riskerna är värda resultaten och/eller nöjet som aktiviteten ger just DIG.

Det är i dessa två punkter som jag ser några av de största problemen med crossfit. Själva skaderisken är inte problemet. Ta vilken big wave-surfare, wingsuit-pilot, friklättrare eller fridykare du vill och säg ”Du vet din nästa session mycket väl kan vara ditt sista va?” och de kommer med störst sannolikhet svara med ”Jo, jag vet.” De vet vilka risker som finns, men de älskar sporten så mycket så att de skulle kunna dö för den.  



Är du som utövare medveten om vilken skaderisk du utsätter dig för i respektive övning, men anser att effekten eller nöjet som övningen medför är värt risken så har vi inget problem här. Problemet uppstår när en eller flera faktorer i den här ekvationen undanhålls eller glöms bort.


”Det är upp till var och en att inte köra längre än vad ens tekniska förmåga tillåter.”


Jag har tagit mig an det här argumentet tidigare. Till slut skrev jag såhär:

”Jag vet!
Vi skapar en sport där vi har sunda riktlinjer för hur man bör utföra delmomenten, men vi sätter det i ett system som gör det nästintill omöjligt att följa riktlinjerna! På så vis kan alla köra på för fullt, ha kul när de tränar och ifall någon skadar sig så är det individens fel för denne inte har följt riktlinjerna! #crossfit”

      Det ursprungliga argumentet brister nämligen på två områden.

  1. Du kör på tid. Du har ett fåtal sekunder på dig. Du känner att du kan klämma ut en snygg repetition till eller två halvdana. Två repetitioner skulle ge dig segern/PB’t. Dina vänner hejar på för fullt för att du ska ta hem det här. Vad gör du?

    Den här situationen kan uppstå i många sporter. Men det är få sporter där det här momentet innebär komplexa lyft som t.ex. ryck. Har du då en riktig vinnarskalle så kommer du inte bry dig om huruvida lyften är snygga eller inte.
  2. Proprioception, din förmåga att veta var dina lemmar befinner sig i förhållande till kroppen.  Muskeltrötthet försämrar denna förmåga. Även OM du bestämmer dig för att sluta med en övning när du anser att du inte kan kontrollera den tillräckligt bra längre så kommer du antagligen redan ha passerat den punkten. Det är möjligt att vi endast pratar om en skillnad på några grader i respektive led. Gör du en farmers walk eller situps så spelar det nog ingen större roll. Kastar du däremot explosivt upp en stång på raka armar med halva din kroppsvikt eller mer på stången så kan en felaktig vinkel på ett fåtal grader definitivt öka skaderisken.

Än en gång: Är du medveten om dessa risker och du tycker att träningen är värd dem så gasa på! Eller som jag även brukar säga ”Det är ok att vara korkad så länge som man är medveten om att det.” Med det vill jag inte förolämpa någon. Det gäller mig själv lika mycket. Att åka longboard ner för backarna i Slottsskogen, utan skydd, när man är lite lullig är lika kul som det är korkat. Men jag är väl medveten om det.

De flesta nybörjarna är dock sällan medvetna om dessa risker, eller har inte förmågan att utvärdera dem ordentligt. Därför anser jag att mer ansvar bör ligga på tränare och coacher som övervakar momenten. De bör dels lägga upp passen på ett sådant sätt där övningar som till exempel de olympiska lyften eller andra komplexa lyft som kräver precision och mycket kontroll inte bör köras med ett högt repsantal och framförallt inte mot slutet av passet. Det finns betydligt skonsammare och ofarligare övningar som kan användas för att köra slut på deltagarna. Utöver det så bör coacherna veta när det är dags att gå in och avbryta en deltagares set när de ser att tekniken börjar fallera.

Är du på en bra box med duktiga tränare/coacher så behöver Crossfit inte vara farligare än någon annan sport heller. 


Jag hatar inte Crossfit

Den främsta anledningen till att jag överhuvudtaget skrev det här inlägget var för att jag blev trött på allt folk som envisades med att påstå att jag hatar (eller ”hate’ar” är väl den rätta benämningen om man ska lyssna på dagens ungdomar) Crossfit så fort jag lämnade någon kritisk kommentar om saker som kunde förbättras.


Vill du höra mig svamla en massa om Crossfit, periodisk fasta och annat skoj så kan du kolla in den här podcasten som jag var med i för några månader sen.


Faktum är att när domarna på Crossfit Games godkänner lyft som det i det här klippet så skickar de indirekt ut signaler till resten av Crossfit-världen om att det är ”ok” att ett marklyft ser ut såhär. Dels kan det uppmuntra andra att tänka ”Aja, men om det verkligen är ett maxlyft så kan det få va lite (väldigt) fult.” men främst av allt så ger det den riktigt Crossfit-hatande skaran ännu mer vatten på kvarnen i sin hetsjakt. Crossfit har redan ett alldeles för dåligt rykte bland kraftsporterna och fysträningsexperterna. De behöver inte fler skandallyft som dessa.

Anammar man en gren, som marklyft, som har funnits i 60 år så tycker jag att man lika gärna kan anamma regelsystemet som grenen redan har. Utbilda sedan domarna ordentligt och se därmed till att budskap som dessa inte når ut.

Crossfit är här för att stanna

 

Jag och många av mina kollegor har insett att Crossfit är här för att stanna. Det gynnar absolut ingen att fortsätta hacka på Crossfit. För vi ska komma ihåg hur mycket folk som kör Crossfit som annars kanske skulle ha suttit hemma på soffan.  

Allting har sina för och nackdelar, men jag är säker på att den eventuella skaderisken som Crossfit kan innebära är försumbar mot hälsorisken en annars inaktiv livsstil skulle innebära. Crossfit har gjort en stor del av världens befolkning hälsosammare. Det enda som fattas är att folk som faktiskt kan något om träning kommer in i rörelsen och börjar styra upp verksamheten lite grann. Jag är därför övertygad om att lösningen på problemet är att fler duktiga tränare måste infiltrera Crossfit, kasta ut alla idiotiska idéer ur det och göra det till något som genererar resultat på ett säkert, effektivt och roligt sätt.

Vill du testa på nästa generations Crossfit så kan jag inte göra annat än att rekommendera Fysiken Crossfit!



Var med på de senaste diskussionerna om allt som har med kost, träning och hälsa att göra hos oss på MST-Mythbusters, mer samlad kompetens hittar du ingen annanstans på svenska FB-sidor! Eller följ mig på Twitter!

Är du intresserad av Online-Coaching? Kolla här.

4 kommentarer:

  1. "Crossfit har gjort en stor del av världens befolkning hälsosammare"
    Om vi slår ut antalet Crossfit-utövare på världs befoklning är nog andel minimal.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vill man se det på det viset så. Jag tror inte att några andra gymtrender har någon större inverkan på diverse utvecklingsländer heller. "Västvärlden" kanske skulle varit ett bättre begrepp. Sen är nog inte andelen sett till den totala befolkningen det intressanta, utan vilken effekt CF har i jämförelse med andra trender eller sporter.
      Med tanke på att CF är som populärast i bl.a. USA, där övervikt och inaktivitet är ett massivt problem, så har jag svårt att tänka mig att någon annan trend/sport har haft samma effekt på befolkningen de senaste decennierna. Men som sagt så har jag inte koll på den exakta statistiken.

      Radera
  2. Mycket bra skrivet, Marek!
    Har stött på alla dess argument ett flertal gånger, men inte känt att jag haft tillräckligt mycket "vatten på min kvarn" för att bemöta detta.
    Har sjukgymnastik-kompisar som hyllade vad du skrev om skaderisker.
    Stort atck!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, vem du nu än är!
      Riktigt kul att höra att det går fram så bra hos så många!

      Radera